I oroliga tider är det lätt att tänka att det inte är marknadsföring och kommunikation du ska lägga krutet på. Kanske bättre att vänta tills läget har stabiliserat sig och uppdragen rullar på bättre? Nope, skulle jag hävda. Inte rätt strategi. Det är nu du behöver accelerera din marknadsföring och öka kännedomen om ditt varumärke som mest. Genom att göra det sticker du ut och blir aktuell för dina kunder. Vissa kunder försvinner. Men du får nya istället.
Självklart ska du marknadsföra dig på ett sätt som passar både dig och marknaden i stort. Vad innebär det då när det gäller arkitektur? Det innebär att du behöver kunna prata om arkitektur i olika forum och på olika sätt såsom på hemsidan, här på Linkedin, i form av en utställning, en podd eller en publikation. Du ska kunna berätta om de hälsoeffekter som ett trähus faktiskt ger en person som bor där. Och varför det är viktigt att vi mår bra där vi bor. Eller vad det gör med barnens utveckling att ha en skofri skola. Eller hur det kommer sig att bygga skolor efter barn med npf-diagnoser passar alla elever.
Fotot är taget i utställningen om arkitekterna Tham & Videgård som visas på ArkDes just nu.
Du ska kunna berätta om allt det som du är expert på, på ett sätt så att människor förstår, tycker är intressant och roligt. Du behöver identifiera vem det är du pratar med, om det är hyresgästen, bostadsägaren, fastighetsutvecklaren, eleverna, pedagogen och föräldern. Vem riktar du din kommunikation till?
Du kommer nå ut bättre med ditt budskap och interagera mer med din målgrupp genom att kunna prata om arkitektur på ett sätt så att människor förstår. För arkitektur är viktigt.
Min expertis är att kommunicera, oavsett om det är i skrift, form eller det personliga mötet. Och jag gör det inom mina expertisområden konst, design och arkitektur. Jag hjälper dig så att du kan få de kunder och uppdrag du drömmer om.
Så känner du att du inte riktigt lyckas nå ut med ditt budskap just nu, hör av dig!
Mejl till mig på camilla@pinkpearl.se.
Comments