Arkitektur är ett av mina absoluta favoritämnen. Den omger oss överallt och vi upplever den konstant, utan att vi direkt reflekterar över det. Du kan ju själv föreställa dig hur det är att växa upp med en pappa som arkitekt. Det har inte bara varit semesterveckorna som har gått till platser för att titta på intressanta byggnader, även sättet att prata om samhället och vår omgivning har skett genom arkitektens lins.
För mig har intresset kommit naturligt, men det gör det ju inte för alla. Därför skulle jag önska att fler blev bättre på att prata om arkitektur, så att vi “vanligt folk” förstår. Särskilt tycker jag att arkitekterna själva behöver bli bättre på det.
Bilder är viktiga för att förstärka ditt budskap. En selfie är det som går allra bäst, oavsett om det är Linkedin eller Instagram. Så nu fick det bli en selfie.
Det vanligaste sättet att prata om arkitektur är att visa upp det färdiga resultatet. Men anlitar en proffsig fotograf och skapar snyggt content. Detta behövs också, absolut! Men för att få ännu större genomslag med vad du gör behöver du hitta sätt att prata om arkitektur som är personliga.
Det är genom berättelsen, personliga sådana, som vi bäst tar till oss ny kunskap. Storytelling, inget nytt begrepp men ack så effektivt. På Linkedin, som en väldigt effektiv kanal att sälja sina tjänster, är det just genom storytelling och att vara personlig som du kommer få bäst genomslag med dina inlägg.
Så varför gör inte fler det då? Jag skulle säga att det är för att kan det kännas läskigt att vara personlig, särskilt när man representerar ett företag. Det handlar om att våga och att öva. För konsekvenserna är förödande. Om du inte pratar om arkitektur på ett intressant sätt, vad händer då? Absolut ingenting.
Om du istället vågade ta mer plats, vad händer då? Fler kommer ta till sig ditt budskap, fler kommer att förstå vad arkitekturens kvaliteter innebär, du stärker ditt eget varumärke och ditt företag som du jobbar på, arkitektur får mer plats i samhällsdebatten, fler arkitekter blir tillfrågade att uttala sig i olika sammanhang. Arkitektur får högre status. Arkitekten får högre status.
Så vad vill jag säga med detta? Allt börjar med dig själv. Är du arkitekt, jobba på ditt personliga varumärke! Våga vara dig själv och sticka ut näsan. Det är inte så läskigt som det verkar. Fler behöver få ta del av just din kunskap och vilken betydelse arkitektur har på människan. Dela med dig av den.
Jag vill se mer av personliga ingångar till arkitektur!
Comments