top of page

Därför bör du paketera dina tjänster

Är du en av dem som upplever att det är motigt att sälja? Att du inte vill "pracka på någon något". Jag förstår den känslan, men vill att du gör en tankevurpa här. Att sälja dina tjänster behöver inte vara det värsta som finns. Ditt uppdrag är snarare att hjälpa dina kunder att hitta dig, så att det får vad de faktiskt behöver.


Jag hör ofta vänner, kunder och kollegor klaga på att de tycker det känns fruktansvärt jobbigt att sälja. Att de inte vill hålla på med det över huvudtaget. Men att driva bolag innebär att du kommer behöva sälja dina tjänster. Till viss del kan du ta hjälp att göra det åt dig, men du kan inte överlåta det helt. För sälj är en stor del av företagandet. Du behöver bara hitta hur du vill göra det, på ett sätt som passar dig.



Om du är en av alla modiga människor som valt att driva företag behöver du få in kunder och uppdrag för att det ska gå runt och gå bättre än bäst. Därför behöver du sälja dina tjänster. Men vi kan skippa ordet sälja om du känner motstånd till det. Det du behöver göra är att berätta för dina befintliga och potentiella kunder hur de kan arbeta med dig. Du behöver tala om vad man får när man jobbar med dig. Vad är det som urskiljer dig och ditt företag från andra? Vad gör dig och ditt erbjudande unik?


Om du går efter mantrat "jag ska göra allt jag kan för att underlätta köp" kommer du komma långt. Vårt tålamodsspann är extremt kort på nätet. Vi vill ha allt serverat enkelt för oss. Det gäller även exklusiva tjänster, upplevelser och produkter. Det finns alltid en prislapp. Make it visible! Du kommer på så sätt skrämma bort de personer som inte har råd eller viljan att köpa dina tjänster. Och du kommer att tilltala den kund som faktiskt vill köpa av just dig.


Vi tar ett exempel. Föreställ dig att du har bestämt dig för att åka på en skidresa över påsken. Bara att komma fram till det beslutet tog ett tag. När du väl har bestämt dig börjar du undersöka vilka möjligheter som finns. Ska du åka till Alperna eller stanna i Sverige? Flygningen skaver så du bestämmer dig för att det blir nånstans i Sverige. Du gör en första googling och börjar jämföra och utvärdera olika alternativ. Ska du välja hotell eller airbnb? Nära backen eller en avskild stuga i vacker natur? Alternativen är nästintill oändliga.


Tillslut har du lyckats komprimera alternativen till tre. Alla hemsidor tilltalar dig och informationen är tydlig och trovärdig. Du kan enkelt föreställa dig i ditt huvud om hur semestern kommer bli på de tre olika ställena.


Nästa steg är att du mejlar dessa tre och ställer lite frågor som du har. Exempelvis om det är okej att ta med hunden, hur nära det är till en matbutik och om du behöver hyra bil eller om du kan åka tåg och buss hela vägen. Bemötandet du får på dessa tre boenden skiljer sig. Det är en som sticker ut. Du får ett väldigt bra bemötande och du känner dig omhändertagen. Du har till och med ringt och pratat med uthyraren som gav dig en ännu bättre känsla. Och där slår du till. Du genomför ditt köp. Skidresan kommer bli av.


Det är det här vi kallar kundens köpresa. Och den ser likadan ut oberoende vilket köp du gör även om utvärderingsfasen ofta varierar beroende på kostnaden.


Köpresan tar faktiskt inte slut där. Inte helt. Den pågår under hela din vistelse i stugan. Hur var din skidupplevelse? Vädret? Det påverkar också. Hur sköna var sängarna? Var det städat och rent? Var det lätt att få kontakt med värden?


Vi föreställer oss att den här resan blev precis så bra som du hade drömt. Till och med lite bättre för en flaska bubbel och ett fruktfat välkomnade dig vid din ankomst.


Att komma till beslut är en process. Det som avgör att en person väljer att köpa just dina tjänster är den känsla personen får av dig, din hemsida, din närvaro på sociala medier, osv.


Genom att tydliggöra på din hemsida exakt vad personen kan försänta sig få när hen gör ett köp av dig. desto större är chansen att hen genomför köpet.


Lycka till!



0 kommentarer

Liknande inlägg

Visa alla

ความคิดเห็น


bottom of page